Minden hang megérdemli, hogy meghallgassák
2025. szeptember 23-25 ig rendezte az Európai Szakszervezeti Intézet oktatási napoknak (EDUDAYS) nevezett éves seregszemléjét. A középpontban ezúttal az a kérdés állt, vajon milyen módon, milyen eszközökkel, milyen tartalmat oktassanak, hogy elérjék, a demokrácia átjárja az oktatást és a számonkérést – hogy a demokrácia átjárja a társadalmat.

A konferencia egyszerre folyt a digitális térben (a Howspace platformon) és a valós bratislavai rendezvényteremben. Így a rendezvényhez kapcsolódó információk, szakmai anyagok, értékelőlapok, interaktív feladatok és a fórumbeszélgetés folyamatosan hozzáférhetővé vált – több információ már a tanfolyam első napja előtt! A platform automatikusan fordít, így a résztvevők, a saját anyanyelvükön is megfogalmazhatták gondolataikat, hozzászólásaikat. Ez a digitális tér a tanfolyamot követően is lehetőséget adott kapcsolattartásra, a gondolatok megosztására.
A tanácskozást Fabio Ghelfi, az intézet oktatási igazgatója és Varerica Dumitrescu nyitotta meg. Elmondták, tavaly a szakszervezeti megújulás volt a tanácskozás fókuszában, ebben az évben a demokrácia. Az oktatás a demokrácia pillére; kohéziót alkot, empancipál, fenntartja a demokráciát – hangzott el, illetve, hogy fontos kérdés, hogyan lehet a korszerű kommunikációs technikát bevonni a szakszervezeti oktatásba.
A házigazdák részéről Monica Uhlerova, a szolovák KOZ-SR elnöke mondott köszöntőt, amelyben száma vette azokat az elemeket – kétszámjegyű infláció, magas túlóraarány, a kiégés kockázata, a növekvő egyenlőségek, a társadalmi kirekesztés, a szociális dialógus problémái – amelyekkel a szlovák szakszervezeteknek szembesülniük kell.
Rövid megnyitó beszédet mondott Andrew Watt, az ETUI intézet igazgatója, majd Maria Helena André igazgató, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet ACTRAV (Munkavállalói Tevékenységek Irodája) intézetének igazgatója jelentkezett be online. Elmondta, nagy a bizonytalanság a világban, mintha támadás indult volna a többoldalú munkaügyi rendszer ellen. Ennek ellenére azt reméli, mondta, hogy a szakszerezetek ezeket a kockázatokat új lehetőségekké tudják átalakítani. Hangsúlyozta, nem lehet demokrácia, ahol a munkavállalók nem szervezkedhetnek szabadon, vagy nem ismerik el a kollektív vívmányokat. Hozzátette, a demokráciát nem lehet a szociális igazságosságtól elválasztani; fontos az egyének bátorítása, hogy kollektív cselekvést végezzenek: ez a szakszervezeti oktatás feladata.
Ezt követően a résztvevők kis csoportokban, több „állomáson” vándorolva vitatták meg, hogyan lehet erősíteni a demokráciát a képzési témák kiválasztása, vagy akár a képzés tervezése során, De fontos a demokrácia erősítéséhez azoknak a módszereknek a számbavétele is, amelyeket a képzők használank (milyen animációs technikát választanak, stb). Felmerült az a kérdés is, hogy a képzésen résztvevőket hogyan válasszák ki a szakszervezetek (esetleg kvóta fiatalokra, vagy olyan munkaválallókra, akik még nem vettek részt képzésen), végül, hogyan folyjon az értékelés.
A második nap kérdése volt, hogyan tudják a szakszervezetek a saját kapaciátsukat megerősíteni, és milyen módszereket használhatnak mindehhez. Jane Holgate a Leeds-i egyetem részéről, Bartosz Rrydlinski a Stefan Wyszynski Bíboros Egyetemről volt a panelbeszélgetés meghívott vendége.
Az előadók olyan kérdésekre keresték a választ, hogy hogyan lehet részt venni egy társadalmi életben és egyszersmind a szakszervezeti életben? Hogyan lehet kommunikálni, esetleg tiltakozni, hogy azokat a célokat érvényre juttassuk, amelyeket a szervezet vállal? Lengyelországban például hatalmas a különbség az OPZZ és a Szolidaritás között, a középjobb és középbal között, de a szakszervezeti értékek tekintetében megértik egymást. Továbbá fontos, hogy a szakszervezetek kapcsolatokat létesítsenek más társadalmi szereplőkkel, civilszervezetekkel, például azokkal, amelyek a klímavédelmet tűzik zászlajukra, vagy egyetemekkel, szakmai műhelyekkel is.
Vera Dos Santos, korábbi ETUI oktatási igazgató szerint a munkavállalók oktatásának hozzá kell járulnia a demokrácia legveszélyeztetettebb helyei, a munkahelyek megerősítéséhez. E cél elérése érdekében a szakszervezeti oktatási programoknak egyéni kompetenciákat és szervezeti képességeket kell építeniük, elősegítve a folyamatos fejlődést a mindenki számára elérhető társadalmi igazságosság elérése érdekében.
Elhangzott, a demokrácia időt vesz igénybe. Sok erőfeszítést kíván, hogy lehetővé tegyük, minden munkavállaló részt vehessen az oktatásban, ehhez az igények elemzésétől a végső értékelésig ki kell dolgoznunk az oktatási stratégiát. Elhangzott az is, hogy a részvételen alapuló értékelési módszer megerősíti azt a demokratikus értéket, hogy „minden hang megérdemli, hogy meghallgassák".
Varerica Dumitrescu egy olyan oktatási kérdőív eredményeit oszotta meg, amely arra a kérdésre adott választ, hogy a ETUI képzése mennyiben segítette a szakszervezet-politikai tanfolyamokat a résztvevők által képviselt szakszervezetedben? Elmondta, egyre nagyobb az igény a szakszervezeti és politikai (szakszervezetpolitikai) képzésre a szakszervezeteken belül. A munkavállalóknak szükségük van tudásra és olyan eszközökre, amelyek lehetővé teszik, hogy értelmezzék és elemezzék a politikai történéseket.
Ezt követően az ETUI oktatói bemutatták azokat a tanfolyamokat, amelyeket az Európai Szakszervezeti Intézet szervez. A bemutatók során fontos gondolat volt, hogy egyes rész-témákat integrálni kell a fő szakszervezeti témákba (mainstreaming). Például a zöld gazdaság, környezettudatotsság témakörét a kollektív szerződések kidolgozásánál is szóba lehet hozni. A képzések egyik fő célja, hogy azokat a kulcskompetenciákat kialakítsa, amelyek lehetőséget adnak a szakszervezeti tagoknak felelősen gondolkodni, stratégiákat kialakítani és reagálni a változásokra. Ezt követően bemutatásra került, hogy a képzési palettából melyik szervezet milyen témát választott,
A második nap délutánján több kisebb csoport alakult, amely értékelte az Európai Szakszervezeti Intézet által oktatott témákat. Ezek közül a munkavédelem, az ipari kapcsolatok, a minőségi munkahelyek, a felnőttoktatás és a technológiai változásokkal való foglalkozás tűnt a leginkább fontosaknak. A vitában világossá vált, hogy európai szinten kell meghatározni azokat a témákat, amelyeket a tagállamok szakszervezeti is hasznosnak ítélnek.
Kora este a résztvevők a pozsonyi ELA központba látogattak el. Az igazgató elmondta, az ügynökséget azzal a céllal hoztak létre, hogy segítse a tagállamokat és az Európai Bizottságot az EU munkaerő-mobilitásra és szociális biztonsági rendszerek koordinációjában. vonatkozó szabályai hatékonyan kerüljenek végrehajtásra. A pozsonyi központban az ELA munkája a tájékoztatás, a munkavállalók és a munkaadók munkaerő-piaci informálása a határokon átnyúló munkavállalásról, a hálózatok kordinációja. A szervezet részt vesz határokon átnyúló közös vagy összehangolt munkaügyi ellenőrzésekben is. Továbbá segíti a szociális partnereket, a vitákban mediál, és támogatja a tagállamokat a feketemunka ellen. Ezen kívül részt vesz a határokon átnyúló munkaerő-mobilitással kapcsolatos elemzések és kockázatértékelések elvégzésében. Az intézmény bemutatása után a központ igazgatója, valamint Monica Uhlerova és Fabio Ghelfi részvételével kerekasztal-beszélgetésre került sor.
A rendezvény utolsó napján a résztvevők előadásokat hallottak arról, hogyan lehet a mesterséges intelligenciát a szakszervezeti munkában használni. Az előadók, Daniel Valtakari, Aida Ponce del Castillo és Laetitia Vitaud olyan kérdéseket vetettek fel, mint milyen veszélyeket és lehetőségeket rejt a mesterséges intelligencia használata, és vajon helyettesítheti-e az oktatókat. Felhívták a figyelmet azokra a kérdésekre is, ha például a mesterséges intelligencia rossz adatokat ad meg, vagy rossz feladatot, akkor ki a felelős: az oktató, a hallgatók vagy senki sem. A résztvevők körében felmérést végeztek, melyik szervezet, milyen gyakran, milyen platformokat látogatva és milyen feladatok elvégzésére használ mesterséges intelligenciát.
Végül a szakszervezeti oktatási intézmények hálózatának bemutatása következett. Az Európai Szakszervezeti Intézet külön figyelmet fordít arra, hogy ezen intézmények munkáját összehangolja, egyszersmind európai dimenziót biztosítson a szakszervezeti képzéseknek.
Zárszavában Fabi Ghelfi az ETUI oktatási igazgatója elmondta, az intézet céljha, hogy a jövőben gyakrabban kommunikáljon a tagszervezetekkel, fejlessze honlapját, fiatal oktatókkal megújítsa a Pedagógiai Bizottságot, és hálózatépítő képzéseket is szervezzen.