Mendrey László: „Ez nem más, mint szemfényvesztés”

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke elfogadhatatlannak tartja, hogy a diákok kezébe olyan kísérleti tankönyvek kerültek, melyek hol horrorisztikus, hol propagandisztikus tartalmúak. A friss botrány csak a jéghegy csúcsa: régóta húzódó problémák várnak megoldásra. A 168óra interjúja Mendrey Lászlóval.

Mendrey László: „Ez nem más, mint szemfényvesztés”

- Elkezdődött a tanév, de továbbra sincs vezetője a közoktatást és középiskolákat is felügyelő Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak. Hogyan befolyásolja ez a napi működést?

- Nem javult és nem romlott a helyzet a nyár eleje óta, ami azt jelzi: a Klik eddig sem játszott és most sem játszik komoly szerepet a tanév beindításában, levezénylésében. Léte nem szakmai célokat szolgál, a Klik politikai eszköz csupán. Mindenképpen elgondolkodtató azonban, hogy harmadik hónapja óta nincs elnök a szervezet élén, így 120 ezer pedagógusnak jelenleg nincs munkáltatója.

- Idén a kormányzat még a rendőröket is bevonta a tankönyvszállítás lebonyolításába, hogy elkerüljék a tavalyi káoszt. Az emberminisztérium sikertörténetről beszél.

- Látva a tankönyvek tartalmát, ironikusan úgy is mondhatnám: a jó hír, hogy a tankönyveket kiszállították az iskolába. A rossz hír: a tankönyveket kiszállították az iskolába. A legrosszabb hír pedig az, hogy ki is osztották őket. Kiderült ugyanis, hogy a tartalmuk helyenként botrányos. Az egyik ötödikes történelemtankönyv Hiszek az Úrban című fejezete például nem egyeztethető össze a lelkiismereti vagy vallásszabadság alapvető emberi jogával. Az egyik hetedikes irodalomkönyv szerint - mintha Virág elvtárs írta volna - aki CNN-t néz és kólát iszik, az „Nyugat-imádó”. Egy informatikai tankönyv CD-mellékletén brutális animáció látható: a videón egy rajzolt pálcikafigura szétveri egy kislány fejét baltával. A figurának aztán kifolyik a szeme, mert kiszúrja egy méhecske. Komoly protokoll létezik a tankönyvvé nyilvánítás folyamatára, a hibák előzetes kiküszöbölésére. A szóban forgó kísérleti tankönyvek szakmai bírálatának szempontjai viszont
ismeretlenek előttünk. Elképesztő és elfogadhatatlan, hogy százezer gyereken kísérleteznek.

- Milyen régóta húzódó problémákat lát a szakszervezet?

- A pedagógusi béremelés sikertörténetként van tálalva a kormányzat részéről, miközben a pedagógusokon kívül más, a köznevelésben dolgozók, akiket pedagógiai asszisztenseknek nevezünk, több mint hét éve nem részesültek fizetésemelésben. Ugyancsak fontos, régóta húzódó ügy, hogy a Kúria határozata ellenére, mely kimondja, hogy a közalkalmazottak és köztisztviselők esetében a bankszámlavezetéssel kapcsolatos költségek a munkáltatót terhelik, a köznevelés dolgozói nem kapták meg az őket jog szerint megillető számlavezetési kompenzációt. Az, hogy a Kliknek nincs vezetője, hátráltatja az ügy rendezését. A pedagógus-életpályamodell alapvető problémái megmaradtak. Például a minősítési eljárás, amelynek során a pedagógusok egyik bérezési kategóriából a másikba kerülhetnek, nem alkalmas arra, hogy felmérje: valóban minőségi munkát végez-e a pedagógus, vagy sem. Abból, hogy valaki jó óravázlatot ír, valamint publikál, nem következik, hogy tanárként is helyt tud állni. A felsőbb kategóriába kerülés - mesterpedagógusi, kutatópedagógusi státus megszerzése - pedig a legtöbb, nap mint nap a katedrán álló pedagógus számára elérhetetlen. Ez nem más, mint szemfényvesztés.

- Mit tud tenni a PDSZ a jelenlegi helyzetben?

- Hallok olyan mondatokat, hogy alá kell merülni, ki kell bekkelni ezt az időszakot. Látjuk, hogy a pedagógusok közül sokan választják ezt a „megoldást”, a szülők pedig igyekeznek nem konfrontálódni. Csakhogy erre rámegy egy-két generáció. Egy felelősen gondolkodó szakszervezet ezt nem teheti meg. A kormányzat a szakmai és érdekvédelmi szervezetek megosztásán dolgozik, mi viszont az összefogás erősítésén fáradozunk. Be kell vonni a Nemzeti Pedagógus Kart is, jelezni a problémákat a minisztérium felé, még ha kevés is a remény arra, hogy hallgatnak ránk. Most egy alattvalókból álló társadalom kinevelése zajlik, eldobható szakmákkal, valódi esély nélkül arra, hogy a diákok versenyképes tudást szerezzenek. Így pedig az ország szekere marad a kátyúban. Ez ellen akarunk tenni minden erőnkkel.

PDSZ pedagógusok oktatás közoktatás tankönyv