Európai oktatási konferencia az ESZSZ kongresszusa előtt

Lehet, hogy a bécsi metrót nem az ÖGB szakszervezeti székházhoz építették, mindenesetre az automata bemondja az állomás neve mellett, hogy Osztrák Szakszervezeti Szövetség. Maga az épület a Duna partján fekszik, és a tervezők gondot fordítottak arra, hogy, stílusos, katamarán alakú legyen. Hatalmas épület, olyan terekkel, amely ugyanúgy alkalmas kisebb csoportok és nagy tömegek befogadására. Flexibilis falakkal, beépített csatlakozókkal a laptoposok számára, és könnyű, széthajtható, mégis stabil asztalokkal, hogy a témáknak és az igényeknek megfelelően át lehessen rendezni a termeket. A nagyobb termekben beépített tolmácsfülkék, a mennyezeten fémkeret, világítótestek, hangfalak - egy nagyobb zenekar fél órán belül felléphetne. De ez alkalommal a fellépők az Európai Szakszervezeti Intézet oktatási osztályának meghívására érkezett oktatási felelősök voltak.

Az intézet évente rendezi meg az oktatási konferenciát, amelynek célja, hogy bemutassa az ESZSZ oktatási politikáját, illetve, hogy európai szintű oktatási stratégiát dolgozzon ki a tagszakszervezetek oktatóinak részvételével. A megnyitót az ÖGB elnöke, Erich Foglar tartotta, elmondta, az osztrák szakszervezetek 65 éves jubileumukat ünneplik, és ez alkalomból több rendezvényt szerveznek. Az európai szakszervezetek számára az egyik legmeghatározóbb kérdés, mondta, hogyan tudnak együtt dolgozni.

Majd Philippe Pochet az ETUI igazgatója arról beszélt, hogy a jövő évben kongresszust tart az Európai Szakszervezeti Szövetség, és a Kongresszus Előkészítő Bizottság négyszer fog összeülni. Személyi kérdésekről elmondta, hogy lehetséges, hogy női elnöke lesz a szövetségnek, Bernadette Segnol személyében és a szervezet egyik társelnöke, a ligások által jól ismert Josef Niemec lehet. A kongresszus programjában a Szolidaritás kulcsszó (Szolidaritás a tettekben vagy a Szolidaritás a jobb munkahelyekért szlogen várható), és a program a következő kulcs-témákat foglalja magában: Kaszinókapitalizmus; Szociális piacgazdaság; Esélyegyenlőség; Szabad vándorlás és migráció; Munkahelyi biztonság és egészségügy; Globalizáció; Európai uniós munkaerőpiac. Elmondta, az ESZSZ korábbi kongresszusán, Sevillában az volt acél, hogy megőrizzék a konföderációk a tagjaikat, vagy növeljék 5 százalékkal, de ez nem történt meg. Ehhez, és más európai kihívásokhoz kell feltenni a kérdést, a szakszervezeti oktatás mit jelent a szakszervezeti munkánkban.

A vitában kritikaként megfogalmazódott, hogy a program néhány eleme nem reális követeléseket fogalmaz meg, például a bérkoordináció megvalósítása. Egyelőre csak információkat lehet szerezni a bérekről, de koordináció nem tud megvalósulni európai szinten. Továbbá: a társadalmi újraelosztás vizsgálata kimaradt az anyagból. Fontosak a bérek, de soha nem lesznek egyenlők. Ugyanakkor a munkáltatók zsarolnak: csak azzal a feltétellel tartják meg az alkalmazottaikat, ha azok beleegyeznek abba, hogy nem emelkednek a bérek. Ezzel kapcsolatban korlátozni kellene azokat a bónuszokat, amelyeket az üzleti élet kiválóságai kapnak. Volt olyan hozzászóló, aki azt sérelmezte, hogy a szövetség kritikai megnyilvánulásaiból eltűnnek az európai baloldal értékei.

Ezt követően Georges Schnell, oktatási osztályvezető a szakszervezetei oktatás stratégiai kérdéseiről adott elő. Az európai oktatás egyik kihívása, mondta, az európai szakszervezeti identitás kifejlesztése. Fontos továbbá a szakszervezeti mozgalom értékeit tudatosítani. Az európai szintű oktatás költséges, ezért itt nincs helye a pazarlásnak. A megfelelő hallgatók szervezése a tagszervezetek oktatóinak felelőssége. Az oktatásnak, véleménye szerint, nem kell minden esetben az európai szövetségek döntéseire várni, a programban megfogalmazott témákat, például a fenntartható fejlődéssel, zöld munkahelyek megteremtésével, a szakszervezeti prioritásokkal kapcsolatosokat kell ösztönöznie, annak érdekében, hogy a szakszervezetek proaktívak lehessenek. Fontos az európai szövetség és a tagszervezetek viszonya. Azokkal a szervezetekkel kell elmélyíteni a munkát, akik az európai prioritásokat gazdagítani tudják.

A képzések másik feladata a szakszervezetek közötti hálózat erősítése. Ezt is a konföderációk és az intézet együtt kell, hogy kialakítsák. Végül elidőzött a szakszervezeti kompetenciák elismertetésének témakörén, és azon a terven, hogy a szakszervezeti tanfolyamok elvégzéséről - néhány esetben a delegáló szakszervezettel együtt - európai diplomákat állítson ki az intézet, és ezek a közeljövőben akkreditáltak lehessenek.

Hozzászólásként elhangzott, hogy az oktatásnak a professzionalizálódására kell helyezni a hangsúlyt anélkül, hogy a szakszervezeti tevékenységet professzionalizálnánk. Mások azt mondták, hogy a képzőnek lehetősége van tanúsítványt kiállítani, miszerint ki vett részt a képzésen, és milyen eredménnyel. A bizonylat a külső intézmények számára kell. Végül a résztvevők megállapították, hogy a szép képzési tervek keveset érnek a megfelelő emberek képzése nélkül, ezért a hallgatók kiválasztásra nagy figyelmet kell fordítani.  

Liz Rees TUC oktató előadása következett, aki elmondta, Angliában a TUC 60 kollégiumban 250 trénerrel 58321 szakszervezeti tisztségviselőt képez évente. A kurzusok, amelyek állami forrásokból finanszírozottak, országosan elismert képzettséget adnak. A kurzusok három fő témája a tárgyalás, munkabiztonság és egészség, helyi tisztségviselők képzése. Nem feltétlenül vizsgázni kell, a képzéseket vezető tutor értékeli a hallgatókat.

Az előző előadáshoz kapcsolódva Silvia Panella a projekt menedzsment akkreditált kurzusokról beszélt, amely kapcsán elmondta, hogy az akkreditáció egy mechanizmus, amellyel motiválni lehet a tisztségviselőket. A vitában elhangzott, hogy szép a példa, de ezt a témát más szervezet is oktathatja, ebben nincs szakszervezet-specifikus elem. A szakszervezetek a munkásosztály életével kell, hogy foglalkozzanak. Ugyanakkor az ESZSZ kifejezetten szakszervezetek számára szervezi az oktatást.  

Vidia Ganese az ETUI nyelvi kurzusairól tartott előadást, amelyek angol és francia nyelven folynak. A múlt évben online tanfolyammal is bővítették a hallgatók lehetőségeit, mostanáig több mint 350 távhallgató végezte el a kurzust, amely nyitott, a szakszervezeti tagok számára elérhető a www.etuienglishonline.org honlapon.

Másnap a résztvevők előadásokat hallhattak a Európai Szakszervezeti Intézet több munkatársától, akik ismertették az intézet tevékenységét, és bemutatták az oktatási  munkatervüket. Az európai szakszervezeti oktatás területei: Eurotrénerek képzése; Gazdasági válság; Szegénység és szociális befogadás; Zöld munkahelyek és a fenntartható fejlődés; Munkahelyi egészség-biztonság; nanotechnológiák (az emberek nem tudják, de mindent érinthet, amit eszünk, vagy amit használunk); kommunikációs (nyelvi) képzés, Fiatal szakszervezeti vezetők képzése; Stratégiai menedzsment; Szervezés; A munkavállalók szabad mozgása; Jobb és több munkahelyek (foglalkoztatási stratégiák, flexibilitás), Európa 2020-ban; Szociális dialógus; Európai Üzemi Tanácsok.

Elhangzott, a gazdasági krízis az oktatásban is jelentkezik. Úgy is, hogy a szakszervezetek energiáit más területek kötik le, nem az oktatás. Fontos lenne európai szinten látni, mi történik a konföderációs szintű szakszervezeti oktatások során. Láthatóvá kell tenni a tartalmat és az eredményeket. A konferencia zárásaként, ahol a magyar konföderációk közül csak a LIGA Szakszervezetek és a SZEF képviseltette magát - a résztvevők hozzászóltak az elhangzottakhoz, amelyet az intézet munkatársai figyelembe vesznek a következő képzések meghirdetése során.

Kozák László