A munkavédelmi ismeretek hiánya kockázatos

2023. augusztus 13-án a kormány közzétette azt a salátatörvény tervezetet, amely a Munkavédelmi törvényt és a munkavédelmi oktatás szabályait is módosíthatja. A LIGA Szakszervezetek elküldte meglátásait a törvénytervezetről, és kérte a tagszervezeteit, hogy a munkavédelmi képviselők is tekintsék át a javaslatokat és fogalmazzák meg az ezzel kapcsolatos véleményüket. 

A munkavédelmi ismeretek hiánya kockázatos

A törvényjavaslatról Miskéri László, a LIGA Szakszervezetek munkavédelmi szakértője elmondta, hogy figyelemmel az éves munkabaleseti statisztikákra, véleménye szerint nem célszerű a jelenlegi munkavédelmi szabályozást enyhíteni: a tapasztalat az, hogy a „tudatlan” munkavállaló jelenti a legnagyobb kockázatot.

Hozzátette, hogy a munkavédelmi hatóság a korábbi gyakorlatnak megfelelően a munkavédelmi oktatások Mvt. szerinti megvalósulását vizsgálja, az oktatási naplókat és tematikákat ellenőrzi, és szükség esetén meghallgatással győződik meg arról, hogy a munkavállalók a végzett tevékenységükre vonatkozó veszélyforrásokat és ártalmakat ismerik-e, tisztában vannak-e a megelőző intézkedésekkel és ismerik illetve alkalmazzák-e technológia helyes lépéseit.

A „munkavédelmi ismeretek hiánya”

Miskéri László felhívta a figyelmet arra is, hogy a munkavédelmi hatósági ellenőrzéseken a feltárt hiányosságok/szabálytalanságok sorában vezető helyen szerepel a „munkavédelmi ismeretek hiánya” megállapítás. A bekövetkezett munkabalesetek jelentős hányadában szerepel a munkavédelmi ismeretek hiánya, mint ok/okozati tényező. Munkáltatói intézkedés (ek) a hasonló balesetek megelőzésére, jelentős számban a munkavállaló ismételt, soron kívüli munkavédelmi oktatása szerepel.

Az oktatásnak, oktatási tematikának része a munkahelyi kockázatértékelés. A munkáltató a kockázatértékelést követően, annak megállapításait figyelembe véve, a feltárt kockázatokat a kockázat-kommunikáció keretében munkavédelmi oktatáson a munkavállalókkal ismerteti.  

A munkavédelmi szakértő szerint például kérdésként fogalmazódik meg, hogy:

  • „A foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott munkáltatók esetekben” ez hogyan valósulhat meg? Kérdés, hogy mely munkáltatókat „határoz” meg a miniszter, mely munkáltatók lesznek azok, akikre nem vonatkozik a kockázatértékelés eredményének ismertetése?
  • „A foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott munkáltatók esetekben” a munkáltató milyen módon győződjön meg, hogy a munkavállaló az oktatási anyagot elsajátította?
  • "A munkáltató belső szabályozása ettől eltérhet?"

-m