A vasúti létszámhiány megoldásáért

A Magyar Államvasutak Zrt.-nél tevékenykedő Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete a 2019. szeptember 17-én lefolytatott konzultáción javaslatokat nyújtott be a vállalatnál már a működőképességet is veszélyeztető létszámhiány megoldására.

A vasúti létszámhiány megoldásáért

Az érdekképviseletekkel lefolytatott konzultáció központi témája a Budapesten és Budapest elővárosában kialakult kritikus létszámhelyzet és a nem megfelelő foglalkoztatási körülmények voltak. A Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete (MTSZSZ) a konzultáción elmondta, hogy megítélése szerint "azonnali megoldásokat kell találni, mert a vasutasok és a vasúti közlekedés (amely a Budapest elővárosi forgalmának alapja) már nem bír el további terhelést, működőképességének a végén van, a jeleket mindennap tapasztalhatjuk, hallhatjuk és láthatjuk a híradásokban."

Az MTSZSZ álláspontját a találkozó után közleményben is megjelentette. Ebben hangsúlyozzák, azonnali intézkedéseket kell hozni a bér- és a munkakörülményekre vonatkozóan. A szakszervezet továbbra is javasolja a „jelenléti és visszatérési” bónusz bevezetését a személypénztári területeken, ami alapján a fejpályaudvarokon és az elővárosi pénztárakban szolgálatot teljesítők a ténylegesen ledolgozott szolgálatuk után díjazásban részesülhetnek. (A javaslat szerint a fejpályaudvarokon 5000 Ft, az elővárosban 2500 Ft lenne ez a díjazás, illetve a GYES-ről, GYED-ről visszatérők is juttatásban részesülnek.) Továbbá javasolják a jelenléti bonusz bevezetését a létszámhiánnyal küzdő szolgálati helyekre.

A közlemény megállapítja, hogy a szolgálati helyeken (vezényletek, pénztárak) azonnal javítani kell a munkakörülményeken, mert elfogadhatatlan állapotok uralkodnak. Ezért középtávú stratégiát kell kidolgozni és életpálya-modellt kell kialakítani a munkavállalók számára, illetve biztosítani kell részükre a kiszámíthatóságot.

Továbbá meg kell vizsgálni, hogy a jegykiadó automaták száma, elhelyezése, üzemkészsége, valamint az utasok igényei alapján meddig tartsanak nyitva a pénztára, és mindehhez milyen létszám szükséges. A menetrendben meghirdetett vonatok mennyiségéhez (figyelemmel a meghatározott biztonsági előírásokra és kihasználtsági adatokra) kell igazítani a jegyvizsgálói és kocsivizsgálói létszámot.

A közlemény kitér arra is, hogy a munkaidő-beosztásokkal meg kell teremteni a magánélet és a munkavégzés egyensúlyát;  élhető fordákat kell biztosítani.

Abból a meggondolásból kiindulva, hogy a BKK sem biztosít kedvezményt az automatákból történő jegyvásárlás esetén, az MTSZSZ javasolja a jegykiadó automaták által biztosított kedvezmény megszüntetését, és az ebből származó bevétel a személypénztárosok munkakörülményeinek javítására fordítását. Továbbá a jegyvizsgálói és személypénztáros jegyeladási jutalékok rendszerét felül kell vizsgálni és új rendszert kell kidolgozni, figyelembe véve a megváltozott jegyvásárlási szokásokat. Ehhez elengedhetetlen, hogy a vállalat további személypénztáros és jegyvizsgáló tanfolyamokat szervezzen; így biztosított lehet a nyugdíjba vonulok utánpótlása is - zárul az MTSZSZ közleménye.