A kormány családpolitikai tervei

A miniszterelnöki évértékelőn nagyszabású családpolitikai intézkedések bejelentésére került sor. Ezek bemutatása előtt le kell szögezni, hogy a témával kapcsolatban jelenleg még csak politikai kommunikáció folyik, emiatt fontos részletkérdések még nem ismertek.

A kormány családpolitikai tervei

Az elképzelések három nagy csoportba sorolhatok. Ezeket az köti össze, hogy mindegyik kedvezmény a házassághoz a gyerekvállaláshoz, illetve a gyerekneveléshez kapcsolódik, és döntően a nőket célozza meg.

Az első csoportba sorolhatók a következők:

  • 10 millió forintos szabad felhasználású kamatmentes hitelt kaphatnak a 18-40 év közötti, első házasságukat kötő nők. Az első és második gyermek születése után egyaránt 3-3 évre felfüggesztődik a kölcsön visszafizetése. A második gyermek születése után az összeg 30%-a, a harmadik gyermek születése után a teljes összeg elengedésre kerül. Abban az esetben azonban, ha 5 éven belül nem születik gyermek, akkor vissza kell fizetni a kamattámogatást és a továbbiakban piaci kamatot kell fizetni. A programba való belépés alapfeltétele a legalább 3 éves munkaviszony. A várható hatálybalépés: 2019. július 1-eje.
  • Az a nő, aki legalább négy gyermeket szül, élete végéig mentesül a munkajövedelme utáni személyi jövedelemadó fizetés alól. A hatálybalépés várható időpontja 2020. január 1.
  • A legalább három gyermeket nevelő családok 2,5 millió forintos támogatást kaphatnak a legalább hétszemélyes új autó vásárlásakor, de ez a támogatás nem lehet több, mint a gépkocsi vételárának az 50%-a. Várhatóan 2019. július 1-én indul a program.

Ebben a három programban az a közös, hogy a megfelelő feltételek fennállása esetén közvetlen pénzjuttatásnak tekinthetők.

A második csoportba a gyermeknevelés és a munkavállalás összehangolását segítő programok tartoznak. Ezek a következők:

  • Az aktív (nem nyugdíjas) nagyszülők is igénybe vehetik a szülők helyett a gyed-et Ez a lehetőség várhatóan 2020. január 1-től érhető el.
  • Az ígéret szerint 2022-től mindenki igénybe tudja venni a bölcsődei ellátást.

A harmadik csoportba pedig a lakásvásárlást segítő intézkedések tartoznak. Ide sorolhatók a következők:

  • 2019. július 1-ejétől értékkorlát nélkül terjesztik ki a Csok-ot a használt lakások vásárlására is. Ez azt jelenti, hogy 2 gyermek után 10 millió forint, 3 gyermek után 15 millió forint hitel vehető igénybe 25 évre, fix 3%-os kamattal.
  • A lakáshitelből (beleértve a Csok-os hitelt is) a második gyermek után egymillió forint, a harmadik után négymillió forint, minden további gyermek születésekor pedig 1-1 millió forint kerül elengedésre 2019. július 1-étől.

Munkavállalói, munakerőpiaci szempontból a második és a harmadik csoportba tartozó elképzelések értékelhetők. Kétségtelen tény, hogy a bölcsődei ellátás elérhetőségének biztosítása mindenki számára elősegítheti a kisgyermekes anyák munkaerőpiacra való visszatérését. Ehhez azonban az intézményhálózat fejlesztésén túl az is szükséges, hogy a bölcsődei dolgozók lényegesen nagyobb erkölcsi és anyagi megbecsülést kapjanak, mivel a jól képzett, elkötelezett nevelők nélkül nem lehet előrelépni.

A nagyszülői gyed bevezetésének hatását nehéz megítélni. A munkavállalói pályájuk elején lévő fiatal szülők egy része számára lehetővé teszi, hogy ne szakadjanak el hosszú időre a munka világától. Kétséges azonban, hogy az idősebb, nyugdíjkorhatárhoz közeledő nagyszülők közül hányan tudják vállalni a munkaviszonyuk felfüggesztését, figyelembe véve, hogy a visszatérés számukra több nehézséggel járhat.

A lakásvásárláshoz kapcsolódó kedvezmények egy jól körülhatárolható, jobb anyagi helyzetű csoport számára komoly segítséget jelenthetnek. Ez azonban nem oldja meg azoknak a családoknak a problémáját, akik kellő önerő hiányában nem tudnak élni ezekkel a lehetőségekkel. Emellett az sem várható, hogy ezek az intézkedések elősegítenék az országon belüli munkaerőpiaci mobilitás növekedését. Itt kell megemlíteni, hogy a Lakástakarék Pénztárak támogatásának megszűnése miatt jelenleg nincs olyan kedvezményrendszer, mely a szerényebb anyagi helyzetűek lakhatási körülményeinek javítását segítené elő. Egy nagyszabású állami, önkormányzati bérlakás program elindítása lehetne ezekre a problémákra a megoldás.


H.L.