Tréningek napjainkban – szervezés és lebonyolítás

Mi jellemző napjainkban a tréningekre? Hogy épülnek fel a tréningek? Milyen fajtái vannak, és mik lehetnek számunkra a leghasznosabbak? - ezekre a kérdésekre ad választ az alábbi rövid összefoglaló.

 

A tréning egy csoportos tanulási forma, melyben a fő hangsúly a gyakorlati oktatáson helyezkedik el. Az elmélet a tréningeknek csupán 15-20 százalékát teszi ki, a többi időben a különböző gyakorlati feladatok kapnak szerepet. Ezért is célszerű olyan feladatokat bevinni egy csoportos tréningre, ami aktivitásra késztet, élvezetes, tanulni lehet belőle és a Résztvevők is élvezik.

A feladatok jellegét a tréning célja határozza meg, melyek lehetnek egyéni és csoportos feladatok, ügyességet, kreativitást, együttműködést és kommunikációt igénylő feladatok is. A tréning célja általában valamilyen képesség, vagy tudás fejlesztése – legyen az önismereti, társismereti, szociális és vezetői vagy kommunikációs készség, együttműködési, problémamegoldó képesség fejlesztése, vagy munkahelyi együttműködés/csapatszellem erősítése. Egy tréninget minden esetben a tréningvezető irányít! Fontos, hogy független személy legyen, ne olyan, akivel a Résztvevők nap, mint nap találkoznak. Ezt a szabályt fontos betartani akkor is, ha a vállalatnak saját tréningcsoportja van.

A tréning felépítése általában:

-        Bemutatkozás, a tréning céljainak meghatározása, a tréning menetének bemutatása.

-        A tréner és a résztvevők közötti titoktartási megállapodás megkötése (a tréning egyik alapja a bizalom, az elv, mely szerint, ami a tréningen történik, nem megy ki onnan.)

-        Bemelegítés, aktivizálódás.

-        Interaktív feladatok és elmélet vegyesen.

-        Visszajelzések (minden feladat után lényeges, hogy visszajelezzék a részvevők a feladat sokán kialakult érzéseiket, és gondolataikat elmondhassák a csoportnak és közösen megbeszéljék az észrevételeket).

-        Tréning lezárása, értékelése, visszajelzések a teljes tréninggel kapcsolatban.

 

A tréningek fajtái:

Az elmúlt években a tréning folyamatok változáson mentek keresztül. Évekkel ezelőtt a tréningek célcsoportja csak az üzletkötők voltak, akik a hatékonyabb eladás módszereit sajátították el. Napjainkban a termelékenység növelése érdekében egyéni és csoportos tréningeket is tartanak különböző munkaterületen dolgozóknak, melyek a hatékonyság növelése mellett hozzájárulnak a munkavállalók közötti kapcsolatok megerősítéséhez, a munkahatékonyság növeléséhez, a szervezet iránti lojalitás erősítéséhez.

A tréning szolgáltatások fajtáit többféleképpen is lehet csoportosítani céljuk, idejük, helyük alapján. A LIGA Akadémia Alapítvány által szervezett tréningek leginkább a csoportos tanulásra, közös együttműködésre, hatékonyabb kommunikációra, vagy konfliktuskezelésre építenek. Időtartamban rövidebb, de annál gyakorlat orientáltabbak és a cél minden esetben az, hogy a Résztvevők érezzék jól magukat, valamint hozzájáruljon a tudás fejlesztéséhez, az ismeretek bővítéséhez.

A legkeresettebb, leggyakoribb tréningek napjainkban az alábbiak:

 

-      Vezetői tréning: célja, hogy a tréningen részt vevő vezetők megismerjék és elsajátítsák a motivációs technikákat, a célorientált vezetői magatartást és fejlesszék a viselkedési és kommunikációs képességeiket.

-      Kommunikációs tréning: célja olyan kommunikációs stílus megtanítása, amellyel a tréningen résztvevők hatékonyan és magabiztosan képesek kifejezni gondolataikat, véleményüket anélkül, hogy megbántanának másokat, vagy félreértést okoznának.

-      Csapatépítő tréning: célja, hogy a tréning résztvevői jobb és hatékonyabb együttműködési technikákat és csapatmunkát tanuljanak, jobban megismerjék egymást, kezelni tudják a csapaton belül fellépő problémákat és konfliktusokat és azokat mihamarabb meg tudják oldani önállóan.

-      Önismereti tréning: célja, hogy megismerjük saját belső énünket és ezáltal pontosabb képet kapjuk személyiségünkről és képességeinkről. Segít abban, hogy fejlődjünk, javítsuk társas készségeinket, kommunikációnkat, képesek legyünk önmagunk érvényesítésére, céljaink elérésére. A cél, hogy tisztában legyünk azzal, hogy kik is vagyunk valójában és hogy mire vagyunk képesek igazán.

-      Időgazdálkodási tréning: célja, hogy a résztvevők a tudatos időgazdálkodási módszereket megismerjék, és elsajátítsák továbbá, hogy kilépjenek az időzavar fogságából és hatékony időbeosztás elkészítésére legyenek képesek.

-      Változáskezelési tréning: olyan elméleti tudás és gyakorlati technikák megismertetésére törekszik, melyek tudatosítása és rendszeres használata segít a változások stresszhelyzeteinek kezelésében és a változások hatásaival való hatékonyabb megküzdésben.

-      Tárgyalástechnikai tréning: célja, hogy átfogó ismeretet és tudást adjon a legmodernebb tárgyalástechnikai módszerekről, fejlessze a tárgyalási kommunikációs technikákat, és segítse a másik fél nonverbális kommunikációs technikának könnyebb értelmezését.

-      Konfliktuskezelő tréning: célja, hogy a résztvevők gyorsan felismerjék a konfliktushelyzeteket, alaposan megismerjék a különböző konfliktuskezelési stílusokat és technikákat és ezeket gyorsan és hatékonyan alkalmazni tudják.

A felsoroltakon kívül még sokféle tréning létezik. Lehet tréninget szervezni a vállalatnál vagy a csapatban végbemenő változások kezelésére, az üzleti kultúra kialakítására, esetlen nemzetközi vállalatok külföldi kiküldetésénél az interkulturalitás kezelésére, vagy prezentáció tartási képességek javítására.