Akciószövetség a járműiparban

A legfontosabb magyarországi autógyárak és autóipari beszállítók szakszervezetei közös nyilatkozatot adtak ki az együttműködésről. Kozma Zsoltot, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnökét kérdeztük a kezdeményezés hátteréről.

Akciószövetség a járműiparban

Részlet a közleményből: „Az alábbi szakszervezetek vezetői felismerve a közös együttműködés szükségességét és lehetőségét, első lépésben a 2017-es év eredményes bértárgyalásainak érdekében akciószövetségbe tömörülnek. Az akciószövetség alapító szervezetei, az Audi Hungária Független Szakszervezet, a hatvani és miskolci Bosch járműipari szakszervezetei, a Járműgyártók Szakszervezete Szentgotthárd (Opel), Lear Munkavállalók Szakszervezete (Gödöllő - Gyöngyös - Győr), Keiper Recaro Független Szakszervezet (Mór) és a Mercedes- Benz MH Vasas Alapszervezet (Kecskemét).”

- Honnan jött az ötlet, hogy akciószövetségbe tömörüljenek az autóiparban érdekelt szakszervezetek?

- A mostani közös nyilatkozat nem volt előzmények nélküli. Tavasszal már sor került egy találkozóra, hasonló körben. Annak egyik házigazdája voltam, a mostani találkozót az Audinál működő szakszervezet koordinálta. Abban gondolkodtam, hogy a járműipari szakszervezeteket össze kellene tömöríteni egy ágazatba. A járműipar jelentős húzóágazat, de mégsem tudunk elegendő erőt mutatni. Amíg a nagy autógyárak képesek jelenetős lobbitevékenységet folytatni a jogalkotás során, addig nekünk, a járműipar szereplőinek semmilyen kezdeményezésünket nem hallgatják meg.

- A kezdeményezés résztvevőinak különböző a háttere. Vannak, akik a Vasasból jöttek, többen függetlenek, ti pedig a LIGA Szakszervezetek tagszervezete vagytok…

- A mostani kezdeményezés résztvevői egyelőre csak laza szövetséget alkotnak. Valóban különböző a háttér, de a legtöbben függetlenek. Mi sem tartozunk az ágazati szövetséghez, de mások sem, bár van egy-két kivétel, például a Mercédesz gyárban dolgozó munkavállalók, de mivel ők az ország második legnagyobb autógyára, meggyőztük, hogy vegyenek részt a kezdeményezésünkben. Az megfogalmazódott, hogy rövid távon nem szeretnénk a Vasas Szövetségbe betagozódni, bár itt azért problémaként merül fel, hogy majdnem minden szereplő német autóipari cégekkel van kapcsolatban. Ez pedig szakszervezetileg az IG Metallal való együttműködést kellene, hogy jelentse, amely a Vasas Szakszervezettel ápol szolidáris kapcsolatokat. Amennyiben sikerül szorosabbra fűznünk együttműködésünket, az IG Metál remélhetőleg partnerként fog tekinteni ránk.

- Hogyan képzelitek el a gyakorlatban ezt az együttműködést, hiszen különböző, önálló tulajdonosok között kell a cselekvéseiteket összehangolni?

- Azt gondoljuk, minden szervezet kitűzné a saját béremelési célját 2017-re, és ezeket a célokat, illetve a tárgyalásokat szeretnénk összehangolni. Tető alá kell hozni a szolidaritást, meg kell töltenünk a fogalmat tettekkel is. Iparágunk problémái közösek - a munkaerőhiány, a V4 országaiban lévő bérektől elmaradó béreink - közösen kell javaslatainkat kidolgozni. Németországban léteznek régiós bérmegállapodások, és ha a felek a bértárgyalások során 3 százalékos béremelésben állapodnak meg, akkor azt a régióban minden cég megadja. Például ilyen megállapodásra lenne szükség Győr környékén, vagy Kecskeméten. Az első lépés után rajtunk a sor a következő lépések megtételéhez.

k.l.