Ne várjuk meg a halálos munkahelyi balesetet a repülőtéren
Miközben a repülőtér az üzemeltető cég saját elmondása szerint is túljutott a válságon, a földi kiszolgálásban egyre több a megszorításokra, a túlterhelésre visszavezethető baleset. A munkajogi és munkavédelmi szabályozás figyelmen kívül hagyásának előbb-utóbb tragikus következményei lesznek - figyelmeztet a LESZ.
Közéleményében a LESZ felhívja a figyelmet arra, hogy az elmúlt években az öldöklő verseny nyomán a munkavédelmi és munkaügyi szabványok felhígulását lehetett tapasztalni a földi kiszolgálás területen, ami tetemes anyagi károkat és személyi sérüléseket is okozott:
- A Malév GH négy alkalmazottja szenvedett nagy erejű (ipari) áramütést, az repülőgépek állóhelyeire telepített áramforrások rossz kábelszigetelése és a hiányzó alkalmas védőkesztyű miatt. A hatóságok végül, hosszas vizsgálódás után nem találtak felelőst.
- Egy rosszul jégtelenített kisrepülőgépnek (20-30 utas) meg kellett szakítania felszállását, mert a pilótának a Celebi GHH jégtelenítést végző emberei az utolsó percekben jelezték, hogy nem megfelelő összetételű jégtelenítő folyadékot alkalmaztak. Legalább további két hasonló, jégtelenítéssel kapcsolatos, jól dokumentált esetről van tudomásunk, az egyik egy Ryanair járatot érintett.
- A British Airways egyik repülőgépének törzsét a Celebi rakodógépe összezúzta, több hétre kivonták a forgalomból.
- A Lufthansa egyik járatát azért kellett törölni, mert a repülőgép törzsét beszakította a rá csatlakoztatott utasfolyosó, a „csáp”. Az automatikát felügyelni hivatott Celebi-alkalmazott rampatiszt a létszámhiány és a rendkívül feszített munkatempó miatt nem tudott jelen lenni.
- Egy Alitalia járatot azért kellett törölni, és átmenetileg kivonni a forgalomból, mert nekiütközött a Celebi egyik rakodógépe az állóhelyén.
- A Celebi GH-nál munkahelyi balesetekben bicepsz és Achilles-ínszakadás egyaránt előfordult az elmúlt hónapokban.
A szakszervezet szerint Ferihegyen három földi kiszolgálócég versenyez a légitársaságok megrendeléseiért: a Magyar Állam tulajdonában lévő Malév GH, a török Celebi GHH és a skót Menzies Aviation. Ezek a cégek végzik az utasok check-injét, ki- és beszállítását, a repülőgépek tisztítását, feltöltését, a szállított rakomány súlypont-számítását, a szárnyak és vezérsík jégtelenítését. A LESZ mindhárom cégnél a dolgozók jelentős részét képviseli, így pontos rálátása van azokra a problémákra, hiányosságokra és szabálytalanságokra, amelyek a munkahelyi kockázatokért felelősek:
- A cégek egy része vagy nem készítette el, vagy csak titkolja az egyes technológiákhoz kapcsolódó kockázatelemezéseit a munkavállalók előtt, holott törvény kötelezi őket ezek összeállítására és ismertetésére.
- Létszámhiányból eredő szabálytalan túlfoglalkoztatás. Rendszeresen előfordul, hogy 13-14 órás műszakokban is dolgoztatnak embereket az elégtelen létszám miatt - törvényt sértve ezzel. Egyes munkaterületeken a munkaórák és a létszám arányából utólag is világosan kiolvasható, hogy a munkafeladatok szabályosan és biztonságosan nem végezhetők el.
- Létszámhiányból eredő, álláspontunk szerint felelőtlen átcsoportosítások. Más területekről kell átvezényelni munkavállalókat egyes feladatokra, időről időre. Így fordulhat elő, hogy nem egyszer hölgy kollégáknak is segíteni kell a 20 kilós bőröndök kézi pakolásában.
- A munkahelyi pihenőhelyiségek egy részének mérete elégtelen, állapota több helyen siralmas a Menzies Aviationnál, a munkavállalók elmondása szerint. Ennek a cégnek a gyakorlatát jellemezte, hogy elöregedett, Európában levetett, dízelmotorú kiszolgáló eszközökkel szennyezték a zárt munkaterület levegőjét. A munkavédelmi felügyelet megállapította a Menzies Hungary Aviation módszerének szabálytalanságát, egészségkárosítását.
- A téli hideg, illetve a felhőszakadások és a kánikula elleni védőintézkedések elégtelenek.
- A Celebi GHH-nál és a Menziesnél szóban tiltják a munkavállalók belépését a LESZ-be. A LESZ tagjai ezért rejtőzködni kénytelenek e cégeknél. Több példa bizonyítja, hogy komoly hátrány éri a „lebukott” szakszervezeti tagokat - ami a magyar és európai munkajog semmibevétele.
- Az új Munka törvénykönyve maximális kihasználása. A legfárasztóbb munkarendek, műszak-beosztások és osztott munkaidő alkalmazása biztonsági szempontból kritikus munkakörökben is. Kiszámíthatatlan és valójában elégtelen pihenőidők, tervezhetetlen szabadságok - jellemzően a Menzies és a Celebi GHH foglalkoztatáspolitikájában.
- A tapasztalat és szakértelem alábecslése. A tapasztalt kollégák szisztematikus eltávolítása, gyorsan kiképzett, olcsóbb akár pályakezdők alkalmazása, nehezen ellenőrizhető kölcsönzött munkaerő és alvállalkozók igénybe vétele. Az utóbbi időszakban a Malév GH-nál e téren kedvező jeleket látni.
- Az őszinteség kultúrájának (a kritikus infrastruktúrák esetében nemzetközi standardnak számító „just culture”) tagadása és hiánya. Az esetleges elkövetett hibák bejelentése vagy kiderülte után súlyos retorziók járnak, jellemzően azonnali elbocsátás. Így senki sem érdekelt benne, hogy a kisebb-nagyobb hibákat, mulasztásokat jelentse főnökének.
A legsúlyosabb probléma azonban a jelenlegi repülőtéri rendszer, amely olyan, mint egy középkori vár, amit falak vesznek körül. Ezért nagyrészt az a szabályozás okolható, amely a repülőtéren előzetes bejelentkezést ír elő a munkavédelmi és munkaügyi ellenőrök számára is. A több nappal előre leadott belépési kérelemnek jellemzően hamar híre megy, így pedig - a szakszervezet szerint - ritkán találkoznak a valójában igen gyakori, súlyos szabálytalanságokkal.
A LESZ a korábbi kudarcok ellenére továbbra is együttműködést, építő párbeszédet sürget a kiszolgáló cégekkel, a repülőtér vezetésével, a munkavédelmi és munkaügyi hatóságokkal, valamint a jogalkotókkal, hogy a rendszer fent vázolt működése megváltozzon. Ez lenne a magyar állam és a repülőtéren dolgozó emberek érdeke. A válság után az extraprofitot bezsebelő multinacionális cégeknek a repülőtéren muszáj a biztonságra és a munkavállalókra is áldozni, mielőtt tragédia történik. Most már az anyagi lehetőségek is adottak.