Sikerrel zárult a Jogpont+ nyugat-dunántúli projektje

Május 31-én lezárul a minden magyar állampolgárnak két éven át ingyenes jogsegélyt nyújtó európai uniós finanszírozású projekt. A nyugat-dunántúli régióban két év alatt több, mint 7000 ügyfél 10 ezer ügyét orvosolták 22 helyszínen.

Sikerrel zárult a Jogpont+ nyugat-dunántúli projektje

A „JOGPONT+” - országos munkavállalói és munkáltatói jogsegélyszolgálatot hat országos munkavállalói és munkáltatói érdekképviseleti szövetség működtette két éven át. A partnerség tagjai a munkavállalók részéről a LIGA Szakszervezetek és a Munkástanácsok Országos Szövetsége, a munkáltatók részéről a KISOSZ, az OKISZ, az ÁFEOSZ-COOP Szövetség és az IPOSZ.

A „JOGPONT+” projekt elsődleges célkitűzéseként szerepelt, hogy Magyarországon valamennyi állampolgár ingyenes, minőségi és elérhető jogi szolgáltatáshoz jusson, személyre szabott segítséget kapjon. A Nyugat-Dunántúli Jogpont+ keretében Vas-, Győr-Moson-Sopron- és Zala megyében 22 helyszínen biztosította a pályázatot nyert LIGA Szakszervezetek a jogkereső munkavállalók és munkáltatók széleskörű tanácsadását.

A szolgáltatás telefonon, és online felületeken is - anonim módon - elérhető volt, de a legtöbben személyesen fordultak a nyugat-dunántúli jogsegélyszolgálathoz:

A május 23-ig 9473 ügyben keresték meg a LIGA Szakszervezeteket az emberek, 56 százalékban nők, 44 százalékban férfiak. A visszatérő ügyfelek aránya 21 százalék volt.

A Nyugat-Dunántúli Jogpont+ szolgáltatáshoz fordulók 62 százaléka alkalmazásban állt, 11 százalékuk munkanélküli, 12 százalékuk vállalkozó volt. 8,5 százalék a szakszervezeti tagok aránya (803). Ebből a LIGA Szakszervezetek tagja 47 százalék, 28 százalék MSZOSZ, 3 százalékuk Autonóm tagként jelentkezett be (a többi konföderáció ezen szám alatt). Munkáltatói érdekképviselet tagja 1,5 százalékuk volt, (a legtöbben az IPOSZ tagjai).

Döntően munkajogi kérdéseket tettek fel az ügyfelek, ez a kérdések 33 százaléka. A családjogi kérdések állnak a második helyen, 30 százalékkal, és ezt követték a vállalkozási kérdések 13 százalékkal. A TB-vel, adózással, közigazgatási joggal kapcsolatos kérdések - legalább is esetszámban - csak ezeket követték.  

A munkajogon belül a legtöbb kérdés a munkaviszony megszűnése, megszüntetése  volt (876) , ezt a munkaszerződés módosítása  követte (471), a harmadik helyen a munkaviszony létesítése (186) kérdéskör szerepelt. Sok kérdés foglalkozott a kártérítési felelősséggel, a munkajogi igények érvényesítésével is.

A társadalombiztosítás témakörében első helyen a társadalombiztosítási ellátásokra vonatkozó jogosultság, ellátások igénylése állt (657)  amely kérdéseken belül nagyobb súllyal szerepeltek a nyugdíjbiztosítási ellátások (389) mint az egészségbiztosítási ellátások (219).

A vállalkozásokra vonatkozó kérdések között a vállalkozás alapítása szerepelt első helyen (544); emellett a vállalkozás tervezése, irányítása (314) és a vállalkozás megszüntetése (279) szerepelt a leggyakrabban.

Azok, akik családjogi problémákkal keresték fel a jogsegély-szolgálati helyeket a legtöbben a házasság megszűnése (585) ügyében,  házassági vagyonjog (532) vagy gyermek-elhelyezési (341) és lakáshasználati (256) ügyben jöttek.

A közigazgatási jog általános kérdésekre (258), a kötelezettség megállapítására irányuló eljárásokra, (148), a hatóság által hivatalból történő eljárás, intézkedésre (136); vagy engedélyezési és adatszolgáltatási kérdésekre (170) vonatkoztak.

Az adójog tekintetében a legtöbb az SZJA bevallással kapcsolatos kérdés volt ( 325), de előfordultak vállalkozóvá válással kapcsolatos adójogi kérdések is ( 91).

A Nyugat-Dunántúli Jogpont+ szolgáltatás a legtöbb esetben tájékoztatást nyújtott jogokról és kötelezettségekről (5365) de okiratelemzést, iratminta szerkesztést, hatósági ügyintézésről, eljárásokról szóló tájékoztatást is végzett.

Annak ellenére, hogy a projekt keretében online, telefonon, e-mailben és postai úton is lehetett kérdést feltenni, az esetek kétharmadában az ügyfelek személyesen keresték fel a jogászokat.

A projektzáró rendezvényen Győrött nyitóbeszédet mondott Győr Megyei jogú Város Önkormányzata részéről Fekete Dávid alpolgármester, a program kedvezményezettje, a LIGA Szakszervezetek részéről Gaskó István elnök, Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal részéről dr. Németh Andrea igazgató, a jogsegélyszolgálatok tevékenységét értékelte dr. Kiss Mihály szakértő és a jogsegélyszolgálatot ellátó ügyvédek tapasztalatairól beszámolt Takácsné dr. Piukovics Márta ügyvéd.

A Jogpont+ projekt további három éven keresztül - az úgynevezett fenntartási időszak alatt is - tovább működik majd, melynek részleteiről a továbbra is üzemelő www.jogpontplusz.hu honlapon lehet tájékozódni!