Az MNÜA-t államosítaná a Kormány
A LIGA Szakszervezetek megdöbbenéssel fogadta a hírt, hogy az új kormány jogalkotói fölényével visszaélve, a hat szakszervezeti konföderációval közösen létrehozott Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványt gyakorlatilag államosítani akarja. A rendszerváltás után a szakszervezeti vagyon egy részének "közösbe adásával", az alapítók (6 konföderáció és az állam) a munkavállalók rekreációs tevékenységének megsegítésére, alapítványt hoztak létre. Most a Kormány 6 alapítótársát gyakorlatilag kizárná a vagyon kezeléséből, és egyedül a saját kezébe venné azt.
A kormány T/581. számon beterjesztett törvényjavaslata 130. §-a szerint a jövőben az állami alapító által, vagy annak részvételével alapított alapítvány az állami alapító egyoldalú kérésére megszüntethető lenne, a megszüntetést követően pedig az alapítvány vagyonából nonprofit gazdasági társaságot kellene létrehozni. A nonprofit gazdasági társaságban az eredeti alapítók közül csak az állami alapító válna taggá (részvényessé) a törvény erejénél fogva, rajta kívül azonban bárki (a többi alapító vagy mások) taggá válhatna, feltéve, hogy meghatározott vagyoni hozzájárulást teljesít. Ugyanezen javaslat 144. § szerint a kormánynak a módosítás hatályba lépésével egyidejűleg kezdeményeznie kell a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány megszüntetését és nonprofit gazdasági társasággá alakítását.
A törvényjavaslat a szakszervezeteknek rendkívül sérelmes. Mint ismeretes, az MNÜA-t a kormány és az Országos Munkaügyi Tanácsban képviselt hat szakszervezeti konföderáció hozta létre 1992-ben. Az akkoriban szétosztásra kerülő SZOT vagyon egy részét a szakszervezeti konföderációk közös elhatározására nem osztották fel a szakszervezetek közt, hanem az alapítvány javára ajánlották fel, hogy azzal a munkavállalók és a szociálisan rászorulók kedvezményes üdültetését támogassák. Az alapítvány vagyonát szinte teljes egészében ez a felajánlás tette ki.
A jogi szabályozás értelmében az alapítói vagyon az alapítóktól elkülönül, azonban az alapítók számos jogosultsággal rendelkeznek. Így
- elfogadják az alapító okiratot,
- meghatározzák a csatlakozás lehetőségét és feltételeit,
- az alapítvány nevének, céljának és vagyonának sérelme nélkül módosíthatják az alapító okiratot,
- kijelölhetik a kezelő szervet,
- kérhetik a bíróságtól alapítványok egyesítését.
Az állam most jogalkotói fölényével visszaélve lehetőséget teremtene arra, hogy a részvételével alapított alapítványok, így az MNÜA alapítóit is jogaiktól teljes egészében megfossza, az alapítvány vagyona felett pedig egyszemélyben vagy többségi tulajdonosként rendelkezzen. Ez lényegében az alapítványi vagyon államosítását jelenti.
A hatályos szabályok szerint az alapítvány megszüntetésére elsősorban az alapító akaratából kerülhet sor. A javaslat szerint viszont az alapítók rendelkezési jogát elvonva, törvény rendelkezne az alapítvány, így az MNÜA megszűnéséről, vagyonának állami gazdasági társaságba viteléről, ami felvetheti az Alkotmányban foglalt tulajdonhoz való jog sérelmét. A tulajdonjog ugyan korlátozható, törvényben, közérdekből, elkerülhetetlenül szükséges mértékben és arányban, de itt ezek a feltételek nem állnak fenn.
Az MNÜA Kuratóriumába és Felügyelő Bizottságába a kormány és a szakszervezeti oldal delegál tagokat. A gazdasági társaságnak azonban az állam lenne az egyedüli tulajdonosa, a szakszervezetek nem válnak a törvény erejénél fogva taggá (részvényessé) a társaságban, csak további vagyoni hozzájárulás teljesítése esetén. Így megszűnik a garancia, hogy a szakszervezetek döntsenek a vagyon felhasználásáról, illetve ellenőrizhessék az alapítvány működését, és a jövőben semmilyen biztosíték nem lesz arra, hogy a vagyont az alapítók szándéka szerinti célra fordítják.
Miután több kísérlet is kudarcba fulladt az Országos Érdekegyeztető Tanács összehívására, a LIGA Szakszervezetek most közvetlenül keresi meg az összes országgyűlési képviselőt levélben, hogy megpróbálja meggyőzni őket az elfogadni kívánt törvényjavaslat súlyosan diszkriminatív, néhol alkotmányellenes, többhelyütt egyszerűen szakmailag is nonszensz voltáról.